На часі звільнити ФОПів від оподаткування – про дерегуляцію з Віктором Хмільовським

Коли у 1998 році було започатковано спрощену систему оподаткування (ССО), основним завданням було заохотити громадян до підприємницької діяльності, налагодити їхні стосунки з контролюючими органами, мотивувати до переходу на більш високі форми господарювання (від ФОП до приватного підприємства, ТОВ, акціонерного товариства тощо). На жаль, хороші наміри було сплюндровано.

Наразі ССО, на переконання окремих агентів впливу та великого бізнесу,  слугує найперше тонізації економіки, відмиванню бюджетних коштів, ухилянню від сплати податків. Скажімо, важно знайти ресторацію, яка би не зловживала спрощенкою. При розрахунку за послугу вам запропонують оплатити два чеки: бар – за акцизні товари за загальною системою оподаткування і за кухню – за ССО. При чому, якщо ви розплачуєтесь кредитною карткою, розрахунок здійсниться одним терміналом. Але при чому тут ССО чи ФОПи як явище? Це якість державного контролю та податкового адміністрування.

Як наразі виправити ситуацію зі спрощеною системою оподаткування, щоб вона слугувала покращенню рівня життя громадян України, а не інтересам великого бізнесу, який прагне платити якомога менше податків?

Блог веде президент Спілки орендарів і підприємців України, заслужений економіст України, шеф-редактор журналу «Роботодавець», Віктор Хмільовський

Рішення очевидне.

На часі звільнити від оподаткування на першому етапі хоча би ФОПів І-ї та ІІ-ї груп ССО!

Це більш ніж обґрунтована позиція. Фізичні особи-підприємці, будучи на І-й чи ІІ-й групі єдиного податку, які б гроші не заробили, використають їх на придбання інших товарів і послуг для себе та для своїх родин. Буквально віднесуть усе в магазин в Україні. З усіх доходів спрощенців держава отримає те, що їх належить, через податок на додану вартість та оподаткування прибутку підприємств торгівлі, так званий подоходний податок, утриманий із зарплати. А наймані працівники ФОПів теж наповнюють бюджети усіх рівнів та спеціальні фонди, сплачуючи ПДФО, ЄСВ, військовий збір.

І я глибоко переконаний, що, якщо дати можливість громадянам України зареєструвати свою бізнесову діяльність онлайн, що абсолютно реально в епоху тотальної діжиталізації роботи контролюючих органів.

Якщо встановити функції контролюючих органів лише перевіркою стосовно легітимності і ведення обліку.

Якщо запровадити законодавчо простий захисний механізм, що розірве коло корупції та зловживань – заборону на договірні агентські стосунки ФОПів-спрощенців хоча би з бюджетом. Тоді держава, суспільство, бюджет, ми з вами, наші діти, які вже зараз змушені отримувати освіту і працювати в ЄС, отримаємо той економічний ефект, якого не вдалося досягти в 1998.

А допоки податкові надходження від спрощенців не йдуть ні в які порівняння з втратами, яких завдають бюджету схеми з ФОПами в інтересах великого бізнесу і транснаціональних компаній, все залишатиметься як завжди.

Декілька цікавих фактів щодо нашої загальнонаціональної «кишені». Так, у 2018 році доходи державного бюджету України на 81% складалися з податкових надходжень. Зокрема внутрішні податки на товари та послуги (ПДВ, акцизні збори, оподаткування імпорту) склали 53%, податок на доходи фізичних осіб – 10%, податок на прибуток підприємств – 10%. Цих кількох цифр достатньо, щоб переконатися, що основний тягар фінансування держави та її інституцій лягає на плечі фізичних осіб, насамперед, через товари і послуги, які вони споживають. Звідси добробут і спроможність держави напряму залежить від заможності кожного українця.

Коментарі

kazmetal l.com