6 порад, як купити готовий бізнес
Лише 20 відсотків бізнесменів продають бізнес через те, що він набрид чи змінилися інтереси. У решті випадків власну справу збувають через проблеми, помітили в консалтинговій компанії “ОВБ Алфінанц Україна”.
Зазвичай після купівлі проблемного бізнесу новий власник не лише не може налагодити всі справи, а ще й залазить у борги.
Портал “Знай” пропонує 6 речей, які треба перевірити перед покупкою власної справи.
Кому належить приміщення
Найчастіше в Україні перепродують дрібний бізнес — перукарні, майстерню ремонту взуття, автомийку тощо.
“В першу чергу слід дізнатися, орендує власник приміщення чи ні. Всі найпопулярніші у нас бізнеси прив’язані до клієнтів одного району та до певного приміщення. Ідентичні перукарні можуть приносити різний прибуток при розміщенні на сусідніх вулицях. Десь оренда буде дорожча, а кудись людям буде не так зручно йти”, – каже порталу “Знай” Олександр Бойко, спеціаліст із особистих фінансів.
Серед причин продажу бізнесу може бути підняття орендної плати власником приміщення. Або борги за комунальні послуги.
“У деяких автомийках і шиномонтажах заборгованість за електроенергію може сягати кількох десятків тисяч гривень. Як тільки власнику стали погрожувати, що відключать електрику, він вирішив спекатися бізнесу. Тому варто перевіряти всі платіжки. Навіть якщо зі сторони це виглядає дріб’язково”, – радить фахівець.
Може таке бути, що приміщення перебуває у власності родичів господаря, з якими він ніби то полаявся.
“У такому разі краще такий бізнес не купувати. Колишні власники можуть вдаватися до різноманітних шахрайських схем”, – пояснює спеціаліст.
Чи все добре з документами
Перевіряють, чи відповідає вид діяльності бізнесу заявленому в документах. Поширеною проблемою є те, що свідоцтво на заняття справою оформлено на один вид діяльності, а власник займається іншим.
“У такому разі виникає потреба перереєстровувати підприємство. А це доволі недешевий трудомісткий процес. Мало того, за таке порушення на підприємстві може числитись вже кілька штрафів”, – каже спеціаліст.
За його спостереженнями, у бізнесі з приготування їжі нерідко виникають проблеми із дотриманням вимог пожежної безпеки та санітарії. Через це на підприємстві також можуть “висіти” штрафи.
Кількість власників
У бізнеса може бути 2 і більше власників. Найбільш надійно купувати справу в однієї людини.
“Зазвичай частину бізнесу продають через сварку співвласників. Буває таке, що один співвласник допомагав діставати якісь розхідні матеріали для роботи другого. Потім відмовився це робити і другий продає бізнес, бо це стало невигідно”, – зазначає Олександр Бойко.
Ще важливо з’ясувати, чим займався власник
“Якщо має помічників, які повністю витягують організаційну роботу, то це добре. Якщо ж сам працює і завгоспом, і робітником, і бухгалтером, то це мінус. Це означає, що багато речей зав’язано на його особистих контактах і стосунках із іншими людьми. Не факт, що вам вдасться так вдало з усіма співпрацювати, як йому”, – говорить експерт.
Наявність конкурентів
Перед купівлею власної справи варто дізнатися, чи матимете ви конкурентів. Від цього залежатиме прибутковість бізнесу.
“Буває таке, що власну справу продають, коли з’являється сильний конкурент. Наприклад, кіоски й невеликі магазини намагаються продати за заниженою ціною перед тим, як в цьому районі зведуть великий супермаркет”, – каже Олександр Бойко.
Якщо є підозра про таку причину продажу, власника просять поторгуватися.
“Погоджується на торг? Значить, хоче швидше спекатися бізнесу. Можна спробувати прямо запитати про будівництво серйозного магазину поряд чи автомийки. Якщо почне говорити “Обійдіть, подивіться, запитайте людей”, не вірте йому. Швидше за все, дізнався про майбутній проект будівництва чи знає наміри конкурентів. Хоча явних ознак в окрузі ще немає”.
Кваліфікація працівників
Перед купівлею власної справи із обслуговування, варто самому туди завітати як клієнту. Це дозволить оцінити якість послуг і кваліфікацію персоналу.
“Можна ненав’язливо поговорити з працівниками про їхню установу, що їм подобається, а що — ні. Якщо в приміщення багато клієнтів і на послуги треба записуватися заздалегідь, то перспективи непогані. Явно власник справи має якісну клієнтську базу й професійний персонал”, – говорить Олександр.
Стан приміщення й обладнання
Нерідко бізнес продають через серйозні проблеми з приміщенням або сильне зношення пристроїв.
“Наприклад, шиномонтаж можуть продавати через те, що 80 відсотків пристроїв у ньому вичерпали свій ресурс. І вже через півроку цей бізнес подешевшає на третину. Така ж ситуація поширена із друкарськими цехами. Свого часу для друку упаковок, буклетів і журналів закуповували старі німецькі машини. Зараз їм по 30 років і їхній ремонт дуже дорогий”, – говорить фахівець.
Володимир Гук
Джерело: znaj.ua