Форум громадянського суспільства Східного Партнерства – інструмент просування українських інтересів у ЄС
28-29 листопада 2016 року в Брюсселі під гаслом «Будуючи спільне безпечне і демократичне майбутнє» відбулися 8-мі щорічні збори Форуму громадянського суспільства Східного Партнерства.
Асамблея зібрала більш ніж 250 учасників, спостерігачів та гостей, які відвідали понад півтора десятки різнопланових подій та зустрічей, під час яких вони мали змогу зробити внесок в обговорення найбільш актуальних на теперішній час питань для громадянського суспільства Східного Партнерства, як частини Європейської Політики Сусідства та спільної ініціативи ЄС і держав – «східних сусідів» Союзу, до котрих належить і Україна.
Фінансову підтримку проведенню Форуму надали Європейська Комісія, Національний фонд за демократію США та Міністерство закордонних справ Чеської Республіки.
Разом зі співголовами Керівного комітету Форуму Владом Величком та Кшиштофом Бобіньським в церемонії відкриття Асамблеї взяв участь комісар ЄС з питань європейської політики сусідства та переговорів із розширення Йоганнес Ган, котрий з цієї нагоди зокрема сказав: «Організації громадянського суспільства є важливою сполучною ланкою між урядами та громадянами. Це саме громадянське суспільство, хто втілює в реальність практику прав громадян через лідерство і приклад. Ось чому ми потребуємо вас, щоб залучити до співпраці жінок та чоловіків у ваших країнах та громадах», додавши, що до кінця 2017 року цільова адресна підтримка громадянського суспільства країн Східного Партнерства з боку ЄС складе понад 50 мільйонів євро.
Для українців було особливо важливим, що частиною цьогорічної церемонії відкриття Асамблеї стала презентація Премії Форуму Громадянського Суспільства імені Павла Шеремета, яку було присуджено нашому співвітчизнику, кримському журналісту Миколі Семені на знак визнання тієї мужності, з якою він, ризикуючи власною безпекою і свободою, бореться за справу свободи преси в Криму. Зважаючи на те, що окупаційними властями Миколі Семені заборонено залишати межі Симферополя, членкині Керівного комітету ФГС СхП Довіле Шукіте та Ірина Сушко передали присуджену йому премію вице-президенту Радіо «Свобода» Ненаду Пеїчу та Володимирові Притулі, головному редактору проекту Радио «Свобода» «Крим.Реалії».
Тема окупованого Криму зайшла, надалі, своє продовження у спеціальній Резолюції Форуму, яка, зокрема, визначає існуюче зараз на півострові становище як стан його окупації та закликає Російську Федерацію, як державу-окупанта, повністю дотримуватись Женевської Конвенції 1949 року в частині прав цивільних осіб, які перебувають на окупованих територіях. Прийняття такої резолюції Асамблеєю ФГС СхП – безумовно важлива перемога української «народної дипломатії».
Зміст переглянутої Європейської Політики Сусідства в геополітичних умовах, що змінюються, та поточний стан ініціативи «Східного Партнерства» напередодні її наступного Саміту були постійною темою дискусії під час панелі високого рівню, яка концентрувалась на ролі східних сусідів у житті ЄС: чи є це надійний партнер, або ж – джерело зростаючих побоювань?..
Заступниця генерального директора Генерального Директорату NEAR Катарина Матернова в зв’язку з цим зокрема підкреслила, що «робота з перегляду ЄПС є процесом взаємного відкриття». Член Керівного комітету ФГС СхП Лаша Тугуши зазначив, що «Європейський Союз потребує консолідованих відповідей на внутрішні виклики і зовнішні загрози та залишатись єдиним, щоб подолати їх».
Протягом паралельних панелей учасники обговорили теми, пов’язані з пріоритетами ФГС СхП: такі, як енергетична безпека, молодіжна політика і прозорість фінансової підтримки регіону з боку ЄС.
Під час Щорічної Асамблеї відбулась спеціальна виставка «Східне партнерство без політичних в’язнів», метою якої було підвищення рівня інформованості про громадських і політичних активістів, засуджених за політичними мотивами у країнах, котрі є східними сусідами ЄС.
Захід включав, також, церемонію, присвячену нагородження трьох проектів «реґрантингу» ФГС, визнаних найкращими. Переможці почесного змагання реалізували свої проекти в таких сферах, як зміцнення безпеки, організація збору та утилізації відходів та реформування вищої освіти в країнах Східного Партнерства. В цілому ж у 2016 році за кошти, надані Секретаріатом ФГС СхП, партнерами з країн Східного Сусідства та ЄС було реалізовано 18 «реґрантингових проектів» з загальною сумою фінансування у розмірі 321 тисячі євро, докладна інформація про які була представлена учасникам Асамблеї.
Уже другий рік поспіль до програми Асамблеї включені два нових типи сесій – «зустрічі зацікавлених сторін», ініційовані робочими групами і національними платформами, в ході яких організації громадянського суспільства мають можливість виносити на порядок денний теми, які їх цікавлять. Цього року робочі групи ініціювали, зокрема, обговорення питань ефективного управління, інформаційного суспільства, забезпечення енергетичної безпеки і охорони навколишнього середовища, формальної та неформальної освіти і трудової міграції. Національні платформи ініціювали розгляд проблем ролі громадянського суспільства в Рамковій угоді між ЄС та Вірменією; переговорів ЄС із Азербайджаном; відносини ЄС та Білорусі після вересневих виборів у цій країні; відносин ЄС-Грузія в світлі реалізації положень угоди про глибоку та всеосяжну Зону вільної торгівлі, відносин ЄС-Молдова після президентських виборів, а також – санкції ЄС, пов’язаних із російським вторгненням до України.
В ході засідань Робочих груп були представлені результати їхньої праці у 2016 році та визначені пріоритети на 2017 рік.
В якості вищого органу Форуму, Асамблея обрала новий склад Керівного комітету ФГС з мандатом з боку громадянського суспільства країн Східного Партнерства та країн-членів ЄС терміном в один рік. Від України до Керівного комітету, який включає в цілому 13 осіб, увійшли координатор Української національної платформи Форуму Геннадій Максак (як «фасилітатор країни») та Юрій Вдовенко (як координатор Робочої групи 2 «Економічна інтеграція та конвергенція з політикою ЄС»).
Генеральна Асамблея ухвалила «Рекомендації» та 12 резолюцій (переглянути які в англомовному оригіналі та російському перекладі можна на сайті ФГС http://eap-csf.eu), а саме:
Резолюцію щодо мандату для переговорів про всеосяжну угоду між Європейським Союзом і Азербайджаном;
Резолюцію на підтримку приєднання країн Східного Партнерства до Міжнародного кримінального суду;
Резолюцію з питань ґендерної політики;
Резолюцію щодо триваючого недотримання країнами Східного Партнерства Конвенції про права осіб з обмеженими можливостями;
Резолюцію про роль громадянського суспільства у плануванні, здійсненні та оцінці двосторонніх і багатосторонніх програм між ЄС та країнами СхП;
Резолюцію щодо рішення Європейської Комісії про виняток із загальних правил у сфері енергетики для газопроводу OPAL; Резолюцію щодо Криму;
Резолюцію щодо створення Платформи Східного Партнерства зі спільної оборонної політики та політики безпеки;
Резолюцію про в’язнів сумління у Вірменії;
Резолюцію у справі Степана Григоряна;
Резолюцію про становище басейну річки Дністер;
Резолюцію про ефективний контроль за забезпеченням прав людини в зонах конфліктів шляхом посилення захисту правозахисників в країнах Східного Партнерства.
Зважаючи на предметну сферу своїх зацікавлень, журнал «РоботодавецЬ» з приємністю подає нижче уривок із «Рекомендацій» Асамблеї, які стосуються …, та її Резолюцію про роль громадянського суспільства в плануванні, здійсненні та оцінці двосторонніх і багатосторонніх програм між ЄС та країнами Східного Партнерства.
PS «Коли верстався номер» стало відомо, що координатор Української національної платформи ФГС СхП та фасилітатор Форуму в Україні Геннадій Максак був, також, обраний співголовою всього Форуму громадянського суспільства Східного Партнерства від сторони «східних партнерів» на поточний 2017 рік під час зустрічі Керівного Комітету Форуму 01-02 лютого 2017. Вітаємо з цим Геннадія та зичимо успіхів і гідно представляти нашу країну на високому дипломатичному рівні у стосунках з ЄС та країнами-сусідами по східноєвропейському регіону!
Резолюція № 5/AA/2016,29 листопада 2017 р., Брюссель Резолюція Форуму громадянського суспільства Східного Партнерства про роль громадянського суспільства у плануванні, здійсненні та оцінці двосторонніх і багатосторонніх програм між ЄС та Східними Партерами
Форум громадянського суспільства Східного Партнерства вітає зусилля, які здійснює Європейська Комісія, для розвитку двосторонніх відносин із країнами Східного Партнерства, включаючи тих, де відсутні Угоди про Асоціацію. Не зважаючи на поточні виклики та перешкоди, ФГС СхП вважає конструктивним розвиток Східного Партнерства впродовж останнього часу.
Форум громадянського суспільства Східного Партнерства вітає намагання Європейської Комісії включити суб’єктів громадянського суспільства, в тому числі й ФГС СхП, до двосторонньої співпраці з відповідними урядами країн Східного Партнерства. Тим не менше, громадянському суспільству все ще бракує належного рівню участі як у політичних, так і в технічних аспектах співпраці.
Подальший розвиток стійких і прозорих відносин є можливим лише коли буде забезпечено підзвітність та відкритість до включення і коли представники консолідованого громадянського суспільства будуть задіяні у програмах двосторонньої співпраці, в тому числі у плануванні, реалізації та оцінці двосторонніх і багатосторонніх програм.
Ми закликаємо Європейську Комісію та її партерів з реалізації програм до більше послідовних дій для надання можливостей представникам громадянського суспільства брати участь у процесі обговорення галузевих програм і проектів. Ми також закликаємо Європейську Комісію усунути паралельні та непрозорі комунікації на всіх стадіях процесу.
Національні уряди країн Східного Партнерства мали б, понад те, вжити заходів щоб поліпшити прозорість ухвалення рішень та забезпечити доступ до інформації щодо розробки та реалізації галузевих програм, які підтримуються ЄС.
Поза сумнівом, забезпечення ефективного і вчасного залучення громадянського суспільства вимагає вдосконалених вмінь, компетенцій та ресурсів. Форум громадянського суспільства Східного Партнерства готовий створити механізми для розвитку ресурсних спроможностей та для включення суб’єктів громадянського суспільства на всіх стадіях переговорів щодо двосторонньої співпраці.
Рекомендації від організацій громадянського суспільства
на основі дискусій на 8-ій Щорічній Асамблеї
Форуму громадянського суспільства Східного Партнерства
Брюссель, 28-29 листопада 2016 року
(витяг)
«3. Фонди ЄС для Східних Партерів
Контекст Після перегляду Європейської Політики Сусідства, ЄС переглядає Порядки Денні Асоціації з Грузією, Молдовою та Україною. Нові пріоритети партнерства знаходяться в стадії розробки для Вірменії та Білорусі; переговори з Азербайджаном мають розпочатися у наступному році. Опублікований мандат на переговори про нову угоду ЄС із Азербайджаном чітко визначає роль громадянського суспільства. Сильна сторона ЄС полягає в підтримці створення сприятливого середовища. Майбутня підтримка країн Східного партнерства передбачає підтримку пілотних регіонів на основі 4 пріоритетів кожної з країн. Досвід цих регіонів може бути відтворений в інших регіонах у майбутньому. Лишається 6-9 місяців щоб вплинути на формування майбутніх програм на 2017-2020 роки. Уроки, отримані від попереднього циклу, мають бути взяті до уваги. Участь громадянського суспільства в плануванні, здійсненні та оцінці підтримки ЄС в країнах Східного Партнерства має винятково важливе значення.
Рекомендації:
● підзвітність і верховенство закону мають бути попередньою умовою для програм підтримки ЄС;
● якщо немає ніяких позитивних змін, слід використовувати санкції;
● більше уваги слід приділити перегляду законодавчих рамок щодо громадянського суспільства з метою забезпечення сприятливих умов для діяльності ОГС та донорських агенцій в країнах;
● забезпечити ефективну підтримку правозахисників відповідно до Керівництва ЄС щодо захисників прав людини, сприяти дотриманню прав людини в країнах Східного Партнерства;
● підтримка Східного партнерства повинна відрізнятися від підтримки країн, що розвиваються; це партнерство, засноване на цінностях, яке не слід розглядати як міжнародне співробітництво, а скоріше наближення та інтеграцію з ЄС. Допомога повинна служити створенню умов для проведення реформ.
● роль громадянського суспільства є незамінною, оскільки часто влада не представляє потреби населення. Несправедливо обрані уряди не повинні бути забезпечені засобами ЄС, призначеними для розвитку громадянського суспільства. Основні передумови повинні бути виконані, перш ніж впроваджувати механізми підтримки, і дотримання умов має забезпечуватися протягом усього циклу програми.
● потрібні додаткові механізми для участі громадянського суспільства. Громадянське суспільство може запропонувати зворотний зв’язок для суспільства в цілому, а також досвід у різних галузях. Роль громадянського суспільства повинна бути формалізована інституційно. Громадянське суспільство має отримати мандат, який дозволить йому підзвітним і відповідальним, щоб створити конструктивне середовище залучення.
● пріоритети донорів повинні проходити серйозну і постійну перевірку в реальних умовах. Проведення оцінки потреб має важливе значення. Донори повинні зосереджуватися не тільки на пріоритетах урядів СхП. Проміжні структури між Брюсселем і делегаціями ЄС в країнах Східного Партнерства можуть допомогти визначити пріоритети і ризики.
● саме по собі залучення громадянського суспільства є недостатнім; потрібне підвищення потенціалу громадянського суспільства.
● забезпечити дотримання Східними Партнерами положень Плану дій з гендерних питань на 2016-2020 роки;
● краще враховуюча обставини комунікаційна стратегія для кожної країни Східного Партнерства і краще охоплення прямих бенефіціарів підтримки ЄС є конечними. Це буде сприяти піднесенню знань про ЄС та обізнаності з його підтримкою у суспільстві в цілому і водночас зробить весь процес фінансування ЄС більш прозорим, а уряди – більшою мірою підзвітними як постачальникам фінансування, так і прямим бенефіціарам.»
Портал «РоботодавецЬ» дякує Олексія Кляшторного за підготовку матеріалів в редакції неофіційного перекладу в скороченій формі, за результатами 8-их щорічних зборів Форуму громадянського суспільства Східного Партнерства