Народне фінансування: на що українці охоче скидаються грошима
Дивне слово “краудфандінг” (сrowd – “натовп”, funding – “фінансування”, тобто суспільне фінансування) з’явилося в нашому лексиконі не так давно. Але, за останні кілька років щільно увійшло в реалії нашого життя. При цьому, багато українців поки ще не знайомі з цим прогресивним методом збору коштів для різноманітних проектів. Портал “Знай.ua” розповідає про феномен громадського фінансування та його особливості в Україні.
Що це таке?
Сам по собі принцип збору коштів для реалізації певного проекту не новий. Разом із розквітом телебачення, в США з’явився такий вид передач, як телевізійний марафон. Глядачі дзвонили до студії та висилали гроші для якоїсь конкретної задачі. Наприклад, порятунку смертельно хворої дитини. Перший подібний телемарафон пройшов ще в 1949 році на підтримку Фонду дослідження раку ім. Деймона Раніона. За 16 годин глядачі зібрали понад сто тисяч доларів.
Разом із появою інтернету, механізм такого фінансування став значно більш гнучким і прозорим. Такі краудфандінгові майданчики, як Kickstarter, Indiegogo, PledgeMusic або Crowdcube працюють у цілому за однією й тією ж схемою. Автори ідеї або проекту висилають опис своєї задумки й необхідну для реалізації суму, а адміністрація майданчика стежить, щоб гроші, вислані інтернет-користувачами, були витрачені на заявлені цілі та завдання. Для користувачів, які розщедрюються на велику суму, зазвичай передбачені бонуси, такі як, наприклад, безкоштовний примірник виданої книги або квиток на захід.
На Заході краудфандінг давно став масовим явищем. За допомогою громадського фінансування проводяться наукові дослідження, розробляють комп’ютерні ігри та знімається кіно. Наприклад, технологія 3D-принтерів багато в чому отримала путівку в життя саме завдяки фінансовій підтримці звичайних людей.
І це логічно, адже великий інвестор боїться виділяти гроші на ризикований проект, і йому, до того ж, частіше за все необхідна якась віддача. Звичайні громадяни, які скидаються невеликими сумами, будуть раді будь-якому успішному результату проекту й не сильно турбуватимуться в разі провалу.
А що у нас?
В Україну краудфандінг прийшов відносно недавно, в 2009 році з’явилася платформа для обговорення соціальних проектів та інновацій Big Idea, а в 2012 році на її базі був створений перший майданчик для збору коштів – Спільнокошт.
Але вже можна з упевненістю сказати, що ідея громадського фінансування у нас потрапила на благодатний грунт. Ідея кооперації та ініціативи своїми силами в цілому завжди була близька українцям, що тільки підтвердили волонтери, які допомагають армії в АТО.
Головна відмінність між західним краудфандінгом і нашим, яка відразу впадає в очі, – це соціальна спрямованість українських проектів. У країнах Європи та в США соціальну сферу переважно покривають державні бюджети, а громадянам залишається скидатися на розвиток IT-інновацій та розваг. В Україні ж громадяни в першу чергу збирають гроші на різноманітні благодійні акції та корисні громадські проекти в сфері освіти, спорту, охорони здоров’я, модернізації міського простору, догляду за людьми з обмеженими можливостями й усього такого.
Причому, як правило, саме такі проекти збирають найбільше коштів.
Так, одним з лідерів Спільнокошта за кількістю зібраних грошей є успішний освітній проект – платформа безкоштовних онлайн-курсів Prometheus. Чимало грошей зібрали такі проекти як: спартакіада для інвалідів-візочників “Вузькі пороги”, всеукраїнський велопробіг для людей з вадами зору “Бачу! Можу! Допоможу!” і багато інших подібних благодійних проектів.
Окремо стоїть розвиток книговидавництва й особливо українських перекладів зарубіжної літератури. Не так давно платформа Komubook успішно переклала й видала перший в історії український переклад знаменитого роману американського фантаста Філіпа К. Діка “Чи мріють андроїди про електричних овець?”, В планах у перекладачів і багато інших проектів.
Звичайно, скидаються в нас і на розваги. Особливо на руку багатьом проектам зіграв сплеск інтересу до коміксів і настільних ігор. Громадяни охоче підтримують українських художників у їх прагненні не відставати від західних колег.
Так що, якщо у вас є корисна або оригінальна ідея, то спробуйте звернутися до простих людей за допомогою через один із краудфандінгових майданчиків. Або самі підтримайте чийсь проект. Хтозна, може саме ви будете стояти біля витоків чергового технологічного прориву. Або просто зробите добру справу. Це вже немало.
Автор матеріалу: Олексій Киштимський