Що дала Україні ЗВТ з ЄС
У першому півріччі 2016 року експорт товарів в ЄС нарешті почав зростати не лише у реальному вимірі, але і в номінальному.
За даними НБУ, темпи приросту склали майже 7%.
Звичайно, показники різних секторів різні. Дуже динамічно зростає експорт продукції харчування, в першу чергу олії. Також зростає продукція машинобудування, зокрема електричне устаткування. Це завдяки кластеру виробництва електричних товарів для автомобільної промисловості, який зараз активно розвивається на Західній Україні.
Взагалі все більше і більше компаній виходять на ринок ЄС. Ми в Інституті економічних досліджень та політичних консультацій аналізували динаміку експорту на рівні фірм. Зросла кількість виходів нових компаній, тобто компаній, які раніше на цей ринок не експортували. Отже ринок ЄС став більш привабливим.
Також це видно по використанню тарифних квот. Вони займають невелику частку загального експорту, але, оскільки це спеціальний режим регулювання торгівлі, існує механізм моніторингу наповнення тарифних квот, і можна подивитись, наскільки активно йде торгівля. Наприклад, тарифна квота на цукор, яка у 2014 році, на початку запровадження автономних торговельних преференцій, взагалі не використовувалась, у 2015 та 2016 роках була повністю вичерпана. Тобто компанії використовують можливості безмитної торгівлі, і вони хочуть більше, активніше торгувати.
Також це видно по тому, як активно отримуються дозволи на експорт тваринництва. Ви знаєте, що для тваринництва існує спеціальний режим отримання дозволу на експорт в ЄС, що пов’язаний з потребою гарантувати безпечність цих товарів. Продукція тваринництва має потенційно високий ризик для здоров’я людини, тому там особливо жорстке регулювання. Україна як країна останнім часом змогла отримати дозвіл експортувати більшість товарів тваринного походження. Відповідно, наступний крок – окремі підприємства мають активно інвестувати для того, щоб отримати підтвердження, що вони виконують всі правила безпечності продовольчих товарів і можуть експортувати в ЄС. Якщо подивитись динаміку за кілька років, то бачимо активне зростання кількості фірм, які проходять цю авторизацію. Відповідно нові і нові гравці виходять на ринок ЄС.
Якщо говорити про подальший розвиток торгівлі з ЄС, мені здається, що перспективи достатньо позитивні. Тому що після запровадження автономних преференцій, які потім були замінені створення повноцінної зони вільної торгівлі, уже пройшло кілька років. Це час, який був потрібен підприємствам для того, щоб знайти партнерів, визначити товарні ніші, адаптувати продукцію тощо. Плюс, макроекономічна ситуація стабілізувалась, триває дерегуляція, полегшується валютне регулювання. Тобто створюються також внутрішні стимули для того, щоб активніше виробляти і активніше експортувати.
Тому я дуже сподіваюсь, що ми будемо бачити найближчим часом продовження й пришвидшення зростання експорту в ЄС. Як тих компаній, які уже зараз на ринку, так і виходу нових компаній малого і середнього бізнесу. Кількість запитів щодо того, як вийти на ринок ЄС, показує, що дуже багато підприємців зараз думають саме про цей ринок.