ШЛЯХ ДО ПОРОЗУМІННЯ
Нині ні для кого з платників податків не є дивиною нескінчене реформування податкового та митного законодавства. В цих умовах чи не єдиним, визнаним державою ефективним майданчиком для обговорення регуляторних проблем в царині фіскальної політики, є громадські ради при органах виконавчої влади
Саме про роботу такої громадської ради при Головному управлінні Державної фіскальної служби у м. Київ (ГУ ДФС) ділиться з читачами журналу «РоботодавецЬ» її голова Ірина НАРАЄВСЬКА.
Громадська рада є постійно діючим колегіальним виборним консультативно-дорадчим органом при Головному управлінні ДФС у місті Києві (далі – Рада). Сформовано її 23 січня 2015 року у складі 49 представників інститутів громадянського суспільства та засобів масової інформації. Кожен обраний член представляє інтереси певного кола осіб, тобто, можна сказати, що, за прийняттям рішень, враховані напрацювання значної кількості спеціалістів. Крім того, до роботи Ради побажали долучитися 11 експертів.
Громадська рада діє прозоро та відкрито. Інформація про діяльність у постійному режимі висвітлюється на офіційному веб-сайті ГУ ДФС у м. Києві, а також на інших доступних веб-ресурсах (в тому числі й у соціальних мережах).
Рада не є юридичною особою – робота її членів відбувається на громадських засадах, а матеріально-технічне забезпечення повністю забезпечується за рахунок органу, за яким її сформовано. Тому позитивний ефект роботи Ради прямо залежить від якості взаємодіїї з органом виконавчої влади, при якому вона створена. Адже часто буває, що громадська рада здатна займатися лише критикою та політиканством.
В нашому випадку, як члени Ради, так і керівництво ГУ ДФС та Київської міської митниці, чудово розуміють, що тільки співпраця принесе позитивні результати, а дискусія сприяє напрацюванню ефективних управлінських рішень.
Члени Ради кожного дня стикаються з великою кількістю проблем, що виникають у пересічного платника податку, тому питання, які обговорюються громадськістю, є важливим індикатором якості реформ та акцентують увагу на їх недоліках.
Так, за період своєї діяльності, Громадська рада відіграла ключову роль стосовно договорів про визнання електронної звітності, щодо питань сплати та нарахування земельного податку, щодо податкових перевірок на підставі рішень слідчих суддів, щодо неможливості своєчасного одержання суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи для митного оформлення товарів за перетину митного кордону, роботи “єдиного вікна” та діяльності так званих “чорних сотень” на митниці тощо.
Враховуючи функції органу, при якому сформовано Раду, у її складі функціонують комісії з питань податкової політики, митної справи та з питань запобігання та протидії корупції. Такий поділ робочих органів відображає основні напрямки діяльності дорадчого органу.
В межах роботи Комісії з питань податкової політики Радою було детально опрацьовано питання нарахування та сплати земельного податку власниками нежитлових приміщень у багатоквартирних житлових будинках, а саме фізичними особами та фізичними особами-підприємцями, оскільки саме ці платники опинились в особливо складному становищі по м. Києву. З 2016 року відбулося суттєве його збільшення за рахунок нової нормативної грошової оцінки земель, прийнятих Київрадою рішень збільшити коефіцієнт визначення розміру земельного податку з 1% до 3% від нормативної грошової оцінки відповідно норм Податкового кодексу України щодо індексації нормативної грошової оцінки земель.
Радою було прийняте рішення та направлено відповідне подання на ім’я Київського міського голови щодо можливості внесення змін до Рішення Київської міської ради «Про встановлення місцевих податків та зборів у м. Києві» від 23 червня 2011 року № 242/5629 та встановлення ставки земельного податку у розмірі 1 % від їх нормативно-грошової оцінки за земельні ділянки, які знаходяться під нежитловими приміщеннями у багатоквартирних житлових будинках. Надіслане також звернення до Міністерства фінансів України, з пропозиціями розглянути можливість звільнення від сплати земельного податку власників нежитлових приміщень у багатоквартирних житлових будинках, до яких належать фізичні особи-підприємці та фізичні особи та введення мораторію на індексацію нормативної грошової оцінки земель.
За ініціативи Ради, у липні 2016 року, на базі та за активної участі працівників районних податкових інспекцій Києва, було організовано та проведено семінари на тему «Актуальні питання сплати земельного податку фізичною особою-підприємцем, яка знаходиться на спрощеній системі оподаткування». Метою заходів було надання роз’яснень платникам щодо порядку нарахування земельного податку та практичних рекомендацій щодо оскарження податкових повідомлень-рішень.
Окрім того, за ініціативою Ради та за підтримки ГУ ДФС у жовтні 2016 року було проведено семінар на тему: «Трансфертне ціноутворення. Теорія, практика, ризики». В якості спікерів до роботи семінару було залучено провідних спеціалістів з питань трансфертного ціноутворення зі складу ДФС та практиків з бізнесу. Понад 200 бажаючих отримали важливу інформацію з нової та цікавої тематики.
Комісія з питань митної справи регулярно проводила засідання. Найбільш знакові заходи за участю парламентарів, представників Кабінету Міністрів України, керівництва ДФС України, Київської міської митниці, громадських діячів та експертів були відкриті для участі всіх бажаючих представників бізнес-спільноти та профільних асоціацій. Обговорювалась робота Київської міської митниці ДФС; оформлення товарів за принципом «єдине вікно» та неготовність суміжних органів працювати в унісон з митницею. Йшлося також про ефективність роботи Міжвідомчого центру із запобігання та виявлення порушень законодавства з питань митної справи та спільних мобільних груп (так звані – “чорні сотні”), реформ у митній справі та розвитку митниці.
Цією комісією, з метою врахування громадської думки в своїй роботі, у 2016 та 2017 роках було проведено анонімне анкетування з питань митного оформлення товарів та питань митної справи. Узагальнені результати розповсюджено серед громадськості та направлено для аналізу керівництву митниці.
Комісія з питань запобігання та протидії корупції обрала напрямок системної роботи щодо корупційних схем в проведенні державних тендерів. Так, проведено кілька робочих зустрічей з начальником ГУ ДФС Людмилою Демченко. Результатами такої співпраці є відпрацювання ГУ ДФС підприємств і організацій, які можуть бути задіяні в розкраданні бюджетних коштів під час проведення державних тендерів.
Спільно з оперативним підрозділом ГУ ДФС було виявлено факти можливої корупції за проведення тендеру та привласнення Міністерством екології на заміні звичайних лампочок на ЛСД-лампи майже 1 млрд грн. Порушено кримінальні справи (за замах на розкрадання 550 млн. грн.), що дало можливість уникнути збитків майже на 1 млрд. грн. бюджетних коштів. За матеріалами перевірки одного з посадовців Міністерства екології України було звільнено з займаної посади. Через прес-служби ГУ ДФС поінформована податкова міліція Печерського району м. Києва, яка запобігла нанесенню збитків державі на 150 млн. грн. за спроби продажу Міністерству оборони старих лопастей для гелікоптерів під виглядом нових.
Слід зазначити, що завдяки активній позиції та консолідованим напрацюванням членів та експертів Ради, було максимально враховано та ефективно реалізовано пропозиції громадськості стосовно ключових питань діяльності ГУ ДФС.
Завдяки активності членів Ради, вона за час своєї діяльності стала дієвим інструментом взаємопорозуміння бізнес-спільноти з контролюючим органом фіскальної служби м.Києва. Фактично, кожен платник податку завжди може розраховувати на допомогу та підтримку Громадської ради у вирішенні своїх проблем. Але ліпше, щоб їх не було.