Огляд законодавчих змін з 1 по 5 жовтня 2018 року
Пропонуємо розглянути огляд найважливіших законодавчих змін з 1 по 5 жовтня 2018 року.
Кабмін врегулював механізм обчислення трудового стажу ФОП
Врегульовано механізм обчислення трудового стажу фізичних осіб-підприємців для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або записів в ній.
Кабмін визначив, що період ведення підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, зокрема із застосуванням фіксованого податку, з 1 січня 1998 року до 31 грудня 2003 року зараховується до страхового стажу фізичної особи-підприємця на підставі довідки про реєстрацію особи, яка є суб’єктом підприємницької діяльності.
З 1 січня 2004 року до 31 грудня 2017 року стаж враховується за бажанням особи, за умови сплати страхових внесків незалежно від суми сплачених коштів.
Пропонується внести зміни до ознак, за якими ПН/РК не підлягатимуть моніторингу
ДФСУ оприлюднила проект постанови КМУ «Про внесення змін до пункту 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Що запропоновано змінити?
1. До проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення реєстрації, перевіряти на відповідність ознакам, визначеним п. 3 Порядку зупинення податкові накладні/розрахунки коригування, крім розрахунків коригування, складених у випадку зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику (продавцю).
2. Значення показника D збільшити з 0,03 до 0,05, в результаті чого зменшити можливість «прилаштування» несумлінними платниками податків до відповідного показника за рахунок сплати живих коштів до бюджету.
3. Підпункт 2 п. 3 Порядку №117 доповнити додатковими умовами, а саме: в загальному обсягу постачання за поточний місяць, який має становити менше 500 тис. грн, на одного покупця сума такого обсягу не повинна перевищувати 50 тис. грн.
Так, із значною кількістю постачальників та обсягом їх реалізації в місяць сумою менше 500 тис. грн., замовник сумнівного податкового кредиту безперешкодно зможе його отримати. Адже в існуючій редакції підпункту 2 пункту 3 Порядку зупинення такі податкові накладні не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.
На думку податківців, запропоновані зміни дозволять підвищити ефективність здійснення контролю з боку контролюючих органів щодо реєстрації ПН на постачання товару/послуг, відмінного від придбаного. Тим самим дасть можливість врегулювати питання превентивного реагування та бачення потенційних порушень.
Разом з тим, ці зміни не вплинуть на діяльність сумлінних платників податків та не спричинять додаткового тиску на середній і малий бізнес. У разі зупинки реєстрації ПН/РК в Реєстрі, для платників податків є можливість підтвердження реальності здійснення операцій з постачання, зазначених у податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, шляхом подання письмових пояснень та копії документів
Законопроект щодо посилення відповідальності за фінансові порушення
Його розроблено з метою вирішення проблемних та неврегульованих питань щодо здійснення державного фінансового контролю із наближенням до європейських принципів функціонування органів такого контролю.
Здійснення зазначених функцій покладатиметься на Держаудитслужбу та її територіальні органи з дотриманням вимог щодо дієвості контролю, забезпечення прозорості системи держуправління та раціонального використання бюджетних ресурсів. Заходами держфінконтролю визнано:
- державний фінансовий аудит;
- інспектування;
- перевірка закупівель;
- моніторинг закупівлі.
Законопроектом передбачено унормовування засад проведення контролю, а також запровадження стандартів його проведення, доступ до автоматизованих інформаційних та довідкових систем, реєстрів та банків даних, держателями яких є держоргани та органи місцевого самоврядування.
Крім того, визначається відповідальність посадових осіб об’єктів контролю (тобто осіб установ, організацій, щодо яких здійснюватиметься перевірка) за порушення законодавства з фінансових питань.
Інформацію щодо адміністративної відповідальності, яка запроваджуватиметься після внесення змін до ст. 1642 КУпАП та доповнення цього кодексу новою ст. 18850, наведемо в таблиці:
Правопорушення | Розмір штрафу, передбаченого КУпАП | |
за вчиненя порушення вперше | у разі повторного вчинення особою, яку протягом року було піддано адмінстягненню за такі самі порушення | |
1 | 2 | 3 |
Ст. 1642 «Порушення законодавства з фінансових питань» | ||
Незабезпечення цілісності наклеєного посадовою особою органу держфінконтрою під час опечатування аркуша паперу | Від 40 до 60 НМДГ | Від 80 до 100 НМДГ |
Порушення вимог щодо організації та ведення бухобліку, складення та подання фінансової та бюджетної звітності, ведення касових операцій, несвоєчасне або неякісне проведення інвентаризації грошових коштів, матеріальних цінностей, інших активів і зобов’язань, несвоєчасне подання на розгляд, погодження або затвердження річного фінплану суб’єкта господарювання державного сектора економіки | Від 80 до 160 НМДГ | Від 100 до 200 НМДГ |
Порушення встановленого порядку або строків зберігання первинних та зведених облікових документів, регістрів бухобліку, фінансової або бюджетної звітності | Від 100 до 200 НМДГ | Від 200 до 300 НМДГ |
Відсутність бухобліку, унесення недостовірних даних до первинних та зведених облікових документів регістрів бухобліку, фінансової або бюджетної звітності | Від 200 до 300 НМДГ | Від 300 до 400 НМДГ |
Невжиття уповноваженою на те посадовою особою передбачених заходів щодо відшкодування недостач чи здійснених із порушенням законодавства витрат, виявлених за результатами держфінконтролю | Від 250 до 300 НМДГ | Від 300 до 400 НМДГ |
Ст. 18850 «Перешкоджання посадовим особам органів державного фінансового контролю» | ||
Невиконання законних вимог посадових осіб органів держфінконтролю | Від 200 до 300 НМДГ | Від 300 до 400 НМДГ |
Недопущення посадових осіб органів держфінконтролю до проведення державного фінансового аудиту, перевірок закупівель та інспектування, а також пов’язаних із ними зустрічних звірок, ненадання інформації або надання недостовірної та неповної інформації для проведення перевірки, створення інших перешкод цим особам для виконання покладених на них посадових обов’язків | Від 400 до 450 НМДГ | від 450 до 500 НМДГ (від 7 650 до 8 500 грн.) |
Нагадаємо: згідно зі ст. 9 КУАпП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність. Така відповідальність за правопорушення, передбачені КУпАП, настає, якщо ці порушення за своїм характером не тягнуть за собою відповідно до закону кримінальної відповідальності.
На сьогодні згідно зі ст. 1642 КУАпП штрафи за порушення з фінансових питань становлять від 8 до 15 НМДГ (від 136 до 255 грн.).
Крім того, коментований законопроект передбачає кримінальну відповідальність за ухилення від фінансового контролю об’єктами контролю, їх перешкоджання роботі аудиторів, а також установлює спрощене позовне провадження в частині забезпечення контрольних дій перевіряльниками – розгляд справ судом із цих питань триватиме не більш як 20 днів.
Планується, що норми проекту Закону № 9086 діятимуть починаючи з 01.01.19 р.
Законопроект про вирішення проблемних і неврегульованих питань щодо здійснення державного фінансового контролю
Затверджено правила охорони праці у с/г виробництві
Мінсоцполітики наказом від 29.08.2018 р. №1240 (зареєстрований в Мін’юсті 21.09.2018 р. за №1090/32542) затвердило Правила охорони праці у сільськогосподарському виробництві.
Цими Правилами визначено вимоги:
1. до виробничого обладнання та організації робочих місць;
2. під час експлуатації сільськогосподарської техніки;
3. під час одержання продукції рослинництва, а саме під час:
- використання пестицидів та мінеральних добрив,
- обробітку ґрунту, сівби, садіння і догляду за посівами,
- збирання зернових, зернобобових та круп’яних культур,
- післязбирального доробляння та зберігання зернових, зернобобових та круп’яних культур,
- збирання та заготівлі соломи, сіна, сінажу і силосу,
- збирання та післязбирального доробляння льону,
- вирощування та збирання цукрових буряків,
- вирощування, збирання та післязбирального доробляння картоплі,
- закладання і вирощування багаторічних насаджень та збирання врожаю,
- виконання робіт у захищеному ґрунті,
- зрошувального землеробства;
4. під час одержання продукції тваринництва, а саме під час:
- приготування кормів;
- навантаження, транспортування та роздавання кормів,
- транспортування, переганяння та випасання тварин,
- прибирання, видалення, оброблення та зберігання гною,
5. під час утримання великої рогатої худоби?
6. під час утримання коней;
7. під час утримання свиней;
8. під час гужових переїздів та перевезень
9. під час утримання птиці;
10. до застосування засобів інфрачервоного та ультрафіолетового випромінювання;
11. до годівлі та напування птиці;
12. безпеки в бджільництві.
Правила поширюються на всіх юридичних та фізичних осіб, які провадять діяльність у сільському господарстві і відповідно до законодавства використовують найману працю, та працівників, що працюють у сільськогосподарському виробництві.
Також вимоги Правил є обов’язковими для виконання роботодавцями та працівниками під час виробництва сільськогосподарської продукції.
Наказ №1240 набере чинності з дня його офіційного опублікування.
Вимоги Правил є обов’язковими для виконання роботодавцями та працівниками при виробництві с/г продукції
Змінився порядок призначення страхових виплат потерпілим на виробництві
Порядок вдосконалив механізм призначення, перерахування та проведення робочими органами виконавчої дирекції Фонду та їх відділеннями страхових виплат. Зокрема, новою редакцією передбачено перерахунок розміру щомісячних страхових виплат сім’ям померлих на виробництві у разі смерті одного з членів родини.
Також, відповідного до прийнятого Порядку, з 01 жовтня за період між закінченням одного навчального закладу та вступом до іншого дітям, батьки яких загинули на виробництві, Фондом буде проведено щомісячні страхові виплати. Зокрема, страхові виплати не будуть призупинятись у літній період між закінченням школи та вступом до вищого навчального закладу на денну форму навчання тощо.
Загалом, Порядок врегульовує питання призначення, перерахування та проведення таких страхових виплат:
1) допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання;
2) одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого;
3) щомісячна страхова виплата втраченого заробітку потерпілого;
4) страхова виплата потерпілому у розмірі його середньомісячного заробітку при тимчасовому переведенні його на легшу, нижчеоплачувану роботу;
5) щомісячна страхова виплата особам, які мають на неї право в разі смерті потерпілого;
6) відшкодування вартості поховання потерпілого та пов’язаних з цим ритуальних послуг.
Порядок привів у відповідність до чинного законодавства документ, що діяв з 2007 року.
Нова редакція Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат
НБУ оновив порядок ведення касових операцій банками
Зокрема Інструкція № 103 регулює взаємовідносини банків (філій, відділень) з питань здійснення касових операцій з НБУ, іншими банками та установлює порядок і вимоги:
- здійснення банками (філіями, відділеннями) касових операцій у національній та іноземній валюті;
- оформлення банками (філіями, відділеннями) касових документів, здійснення касових операцій по прийманню та видачі готівки;
- оброблення банкнот (монет);
- здавання та отримання банками (філіями, відділеннями) готівки національної валюти в Національному банку України, у тому числі із застосуванням касет.
Норми Інструкції № 103 в частині здійснення операцій з переказу готівки в національній валюті із застосуванням платіжних терміналів та програмно-технічних комплексів самообслуговування, а також в частині оформлення касових документів поширюються на небанківські фінансові установи та національний оператор поштового зв’язку, які отримали ліцензію НБУ на переказ коштів у національній валюті України без відкриття рахунку.
Варто зазначити, що Інструкція № 103 визначає що, банк (філія, відділення) має право використовувати печатку, але цей реквізит не є обов’язковим.
Крім того, Інструкцією № 103 передбачено нові вимоги щодо:
- визначення банком у внутрішніх положеннях (інструкціях), додатково системи контролю за касовими операціями, порядок звіряння готівки під час проведення ревізії цінностей, роботи з цінними паперами та цінностями, що мають вартість, які зберігаються у сховищах, опису форм статистичних та управлінських звітів про касові операції та періодичність подання за потреби органам управління банку;
- інформування банком клієнтів через інформаційні матеріали, які мають бути розміщені в доступному для клієнта місці, про визначення платіжних ознак та обміну банкнот, розмінних та обігових монет національної валюти України;
- формування та пакування обігових монет номіналом 1 гривня (залежно від року випуску) та інвестиційних монет Банкнотно-монетним двором;
- оформлення касових документів за операціями на сплату платежів за адміністративні послуги та за рахунками умовного зберігання (ексроу).
Інструкція № 103 набирає чинності з 1 листопада 2018 року.
Уряд затвердив порядок реєстрації декларації для малих виноробів
Тепер замість 140 дозвільних документів і дворічної бюрократії необхідно подати декларацію відповідності матеріально-технічної бази, яка реєструється протягом 1 дня. Цей крок був необхідним елементом для повноцінної реалізації Закону України №2360 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку виробництва терруарніх вин і натуральних медових напоїв».
За матеріалами uteka.ua