Людмила ДЕМЧЕНКО: Досягнення ДФС Києва стали можливими…
Про виклики, які постали перед столичною податковою, зумовлені законодавчими та урядовими рішеннями, розповідає начальник Головного управління ДФС у місті Києві Людмила ДЕМЧЕНКО.
Основний результат діяльності
Розміри надходжень до бюджету свідчать, що столична фіскальна служба завершила 2018 рік з гарними результатами. Впродовж року київськими платниками податку було сплачено до бюджетів усіх рівнів 85 млрд. 646 млн. грн податків зборів та платежів, що на 34 % більше ніж попереднього року. Зростання становить 21 млрд 894 млн грн. Це 10% від всіх надходжень по країні.
Якщо розглядати надходження у розрізі бюджетів, то до Державного бюджету надійшов майже 61 млрд грн що на 39 % більше ніж роком раніше.
До бюджету Києва протягом минулого року платники податків перерахували 24 млрд 649 млн грн, що на 25 % більше ніж у 2017. Столична казна додатково поповнилась майже на 5 млрд грн. Такі досягнення стали можливими не лише завдяки злагодженій роботі податківців в умовах реорганізації, а й завдяки сумлінним столичним платникам, які виконали свій обов’язок по сплаті податків.
Що ж стосується планів Головного управління на нинішній рік, то вони насамперед залежатимуть від того, як відбуватиметься реформування податкової служби в цілому.
Шлях до вдосконалення
Як відомо, у 2018 році вже відбулася реорганізація фіскальної служби, яка повністю переформатувала роботу структурних підрозділів Головного управління ДФС у м. Києві. Ліквідовано районні державні податкові інспекції, як окремі юридичні особи. Їх приєднали до ГУ ДФС у м. Києві із статусом управлінь. Завдяки такій реорганізації, створено єдиний центр прийняття управлінських рішень і контролю. У свою чергу на рівні районів столиці діють так звані фронт-офіси, які виконують тільки сервісну функцію.
Критерій для подальшої оцінки всіх змін єдиний – надання таких послуг, якістю яких були б задоволені і громадяни, і бізнес.
Вже сьогодні запроваджується значна кількість електронних сервісів, які дозволяють отримати ті чи інші довідки, перевірити сплату податків, дізнатись чи є заборгованість зі сплати податків. Повноцінно запрацював Електронний кабінет платника – цифровий сервіс від ДФС, який покликаний вивести рівень обслуговування на якісно новий.
Наразі службу чекає масштабне реформування – роз’єднання ДФС на податкову та митну служби. 18 грудня 2018 року Кабінет Міністрів України (КМУ) схвалив постанову про реорганізацію ДФС шляхом поділу на Державну податкову і Державну митну служби як окремих центральних органів виконавчої влади.
КМУ створив також Міжвідомчу робочу групи з питань реформування системи органів, що реалізують державну податкову та митну політику. До складу робочої групи увійшли провідні експерти, представники органів виконавчої влади, міжнародних та громадських організацій, народні депутати України. Робоча група здійснюватиме аналіз пропозицій щодо реформування державної податкової та митної служб та подаватиме на розгляд Уряду відповідні рекомендації.
Важливо здійснити реформу непроблемно для бізнесу, щоб платники податків не відчули жодних незручностей, пов’язаних з внутрішніми процесами перетворень у фіскальній службі.
HR, як перспективний напрямок роботи з персоналом
ДФС, як орган який реалізує податкову політику в країні, повинен стати сучасним державним органом у відповідності до всіх світових стандартів. Тож попереду багато змін на всіх рівнях. Вже впродовж 2018 року розпочалося формування корпоративної культури в ДФС столиці на сучасній, інноваційній основі. Щоб управління стало комфортнішим для роботи, цінним для працівників, значно більше уваги приділяється корпоративній культурі та професійному розвитку колективу, балансу між роботою та особистим життям, нематеріальним перевагам… Адже, головна цінність організації – співробітники. Так би мовити, як раніше казали: «кадри вирішують все».
Перше, що було зроблено щодо персоналу у 2018 році – провеено загальне опитування працівників Головного управління та визначено рівень залученості персоналу, яке вказало на: необхідність зміни іміджу ДФС, покращення внутрішніх комунікацій, якісні зміни у сервісному обслуговуванні платників, можливість особистісного розвитку. Це було відправною точкою. А далі… збільшення чисельності колективу через об’єднання, на сьогодні це більше 3-х тисяч осіб, потребувало змінити філософію роботи з персоналом та перейти від системи адміністрування до системи управління людьми. З цих міркувань створено робочу групу з HR питань, здійснюється адаптація нових співробітників – тільки в 2018 році на роботу прийнято 1003 працівники.
Також було проведено першу презентацію ГУ ДФС Києва для тих, хто зацікавився вакансіями у службі та потенційно можуть стати нашими колегами. Загалом, робоча група з HR питань розглянула понад 200 резюме бажаючих зайняти вакансії в ГУ ДФС у м. Києві і які до цього не працювали в податковій. Тільки на останній конкурс подано 36 пакетів документів, що свідчить про поліпшення іміджу роботодавця і зацікавленості стати податківцем столиці. Головне управління ставить перед собою амбітну ціль – стати надійним, стабільним, ефективним роботодавцем.
Щоб зміни стали системними ми весь 2018 рік навчалися та розвивалися, розширювали світогляд і, потім, переводили знання у практичну площину. Так, пройти навчання виявили бажання майже всі керівники, тобто 40 ТОП-менеджерів Головного управління. Загалом 275 колег навчалися за різними програмами.
Також, у 2018 році наші працівники отримали можливість вивчати досвід своїх закордонних колег. 12 працівників були у відрядженнях в Грузії, Польщі, Республіці Словенія, Словацькій Республіці, Туреччині, Швейцарії. Це все значно посилило прагнення нашого колективу до позитивних змін у роботі і виконанні своїх обов’язків.
Сервіс, як необхідність, викликана часом
Дещо змінився імідж Центрів обслуговування платників (ЦОП) – Фронт-офісів, так як це обличчя служби. Адже 90% платників податків формують свою думку щодо роботи столичної фіскальної служби саме на основі досвіду взаємодії з ЦОП. Створенню єдиних стандартів у роботі ЦОП та чіткого формату взаємодії між структурними підрозділами сприяли тренери з розвитку сервісного обслуговування.
За попередній рік ЦОПами надано понад 525 тис. адміністративних послуг з видачі довідок, свідоцтв та ліцензій. Видано понад 105 тис. карток платника податків, понад 33 тис. громадян отримали відомості з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми та джерела виплачених доходів та утриманих податків.
Платниками податків отримано понад 64 тис. ключів для використання свого електронного цифрового підпису. Зареєстровано понад 61 тис. платників єдиного податку (ПЕП) та понад 53 тис. платники отримали витяг з реєстру ПЄП. Підготовлено та видано понад 112 тис. довідок про відсутність заборгованості з платежів до бюджету, що контролюються фіскальними органами. Понад 31 тис. платників отримала або подовжила терміни дії ліцензій на роздрібну торгівлю тютюновими або алкогольними виробами. Також зареєстровано понад 12 тис. РРО та 54 тис. книг обліку РРО.
Крім того, в ЦОП щодня проводяться консультації для платників з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Протягом 2018 року за консультацією звернулось майже 250 платників.
Про рівень задоволеності платників податків свідчить незначна кількість зауважень та пропозицій щодо якості надання адміністративних послуг: у 2018 році лише 50 одиниць. Всі звернення розглянуті та враховані.
Декларування доходів громадян, як індикатор рівня податкової культури
Результати минулорічної кампанії декларування виявились досить успішними, а активність в поданні декларацій – значною. Так, протягом 2018 року киянами було подано 21,4 тис. декларацій про майновий стан та доходи із загальною сумою задекларованого доходу в 25,6 млрд грн. Майже 2588 осіб, які отримали дохід в понад мільйон гривень подали декларації, в яких вказали 22,6 млрд грн доходів.
Загалом, за результатами деклараційної кампанії – 2018, до бюджету сплачено 1 млрд 89 млн грн податку на доходи фізичних осіб та понад 119 млн грн військового збору, що складає 50 % від всієї сплати по Україні. Цього року теж очікується свідоме ставлення киян до виконання свого конституційного обов’язку.
З початком 2019 року в Україні традиційно стартувала чергова кампанія декларування доходів громадян за минулий рік, яка триватиме до 1 травня. А правом на податкову знижку за наслідками 2018 року можна скористатись впродовж усього 2019 року.
Кардинальних змін стосовно декларування доходів не передбачається, але є певні нововведення. Обов’язок щодо подання декларації у платників податків виникає при отриманні ними протягом 2018 року доходів від надання в оренду рухомого та нерухомого майна; якщо отримали спадок чи подарунки; дохід від продажу акцій та інших цінних паперів; при отриманні іноземних доходів та інших доходів, що підлягають оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб, та доходи від осіб, які не є податковими агентами.
Проте у 2018 році до Податкового кодексу України все ж були внесені зміни, якими розширено коло платників, які зобов’язані подати декларацію. Громадяни, які отримували доходи від фізичних осіб – ПЄП четвертої групи за виконання цивільно-правового договору повинні подати декларацію.
Розширено перелік навчальних установ, за навчання в яких повертається частина коштів. З 2019 року платник податку на доходи фізичних осіб може скористатись правом на податкову знижку шляхом зменшення оподатковуваного доходу за наслідками звітного 2018 податкового року на суму фактично здійснених ним витрат у вигляді суми коштів, сплачених на користь вітчизняних закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої освіти для компенсації вартості здобуття відповідної освіти такого платника податку та/або члена його сім’ї першого ступеня споріднення, підтверджені відповідними документами.
З метою підвищення якості обслуговування платників податків та спрощення процедури подання податкової декларації ДФС запроваджено новий сервіс в Електронному кабінеті платника. Він передбачає часткове автоматичне заповнення декларації про майновий стан та доходи на підставі облікових даних платника, відомостей про отримані доходи, наявних у Державному реєстрі фізичних осіб та відомостей про об’єкти нерухомого чи рухомого майна.
Для створення сприятливих умов з реалізації громадянами свого обов’язку перед державою і суспільством, столична фіскальна служба щороку проводить роз’яснювальну кампанію з інформування громадськості щодо особливостей подання декларації про майновий стан і доходи, спрямовану на формування податкової культури та підвищення рівня усвідомлення населенням щодо необхідності сплати податків як внеску кожного громадянина в економічний розвиток нашої країни.
Адже податки – основа забезпечення функціонування держави та суспільства, це наша здатність забезпечувати розвиток країни та соціальні гарантії малозабезпеченим громадянам.