Щодо виплати частини доходу сільськогосподарським обслуговуючим кооперативом на паї члену кооперативу
Мінфін у листі від 02.09.2019 р. № 11210-09-63/21886 роз’яснив питання щодо правомірності перебування в Реєстрі неприбуткових установ та організацій обслуговуючих кооперативів, у т. ч. сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, та виплати частини доходу кооперативу на паї члена кооперативу.
Так у листі зазначено, що положеннями Закону України від 10.07.2003 р. № 1087-IV “Про кооперацію” (далі – Закон № 1087) передбачена можливість розподіляти отримані доходи (прибутки) або їх частину серед членів обслуговуючих кооперативів через здійснення кооперативних виплат та виплат на паї (статті 25, 26).
Аналогічно і сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи відповідно до положення ст. 26 Закону № 1087 та п. 1, 5 ст.і 9 Закону України від 17.07.1997 р. № 469/97-ВР “Про сільськогосподарську кооперацію” (далі – Закон № 469) можуть здійснювати виплати на паї як розподіл частини доходу кооперативу, що може отримуватися сільськогосподарським обслуговуючим кооперативом від надання послуг.
Стосовно порядку ліквідації обслуговуючих кооперативів та сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів Мінфін зазначив, що порядок ліквідації, визначений ст. 29 Закону № 1087, не узгоджується з положенням п.п.133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) в частині передачі активів у разі припинення кооперативу як юридичної особи, оскільки абз. 8 ст. 29 Закону № 1087 передбачено, що майно кооперативу, яке залишилося після задоволення вимог кредиторів кооперативу, здійснення виплат членам кооперативу паїв та виплат на паї, кооперативних виплат, оплати праці, розрахунків з кооперативним об’єднанням, членом якого він є, розподіляється між членами кооперативу у порядку, визначеному статутом. Крім того, майно неподільного фонду не підлягає поділу між його членами і передається за рішенням ліквідаційної комісії іншій (іншим) кооперативній організації (кооперативним організаціям) або зараховується до доходу бюджету.
Проте наявність зазначених законодавчих підстав здійснювати розподіл доходу кооперативами, у т. ч. при їх ліквідації, не може бути обов’язковою метою створення і функціонування обслуговуючих кооперативів та сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів.
Тож зазначене не виключає можливості приведення обслуговуючими кооперативами та сільськогосподарськими обслуговуючими кооперативами, положень установчих документів у відповідність із вимогами ПКУ, що передбачатиме заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини, у тому числі при ліквідації таких кооперативів, для включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Таким чином, обслуговуючі кооперативи та сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи можуть перебувати в Реєстрі неприбуткових установ та організацій за умови відповідності їх установчих документів вимогам п.п.133.4.1 п. 133.4 ст. 133 ПКУ та дотримання ними під час здійснення господарської діяльності вимог п.п.133.4.2 ПКУ, відповідно до якого доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Водночас слід звернути увагу на те, що п.п.133.4.4 п. 133.4 ст. 133 ПКУ передбачено повноваження контролюючих органів для проведення перевірки неприбуткової організації з метою виявлення фактів використання неприбутковою організацією доходів (прибутків) для цілей інших, ніж визначені п.п. 133.4.2 ПКУ, та виключення такої організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій і нарахування податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств, штрафних санкцій і пені відповідно до норм ПКУ.