Кого насамперед перевірятиме Держпраці щодо зарплати в «конвертах»: позиція юристів

Share Button

«Про заходи, спрямовані на детінізацію відносин у сфері зайнятості населення»* – саме так називається розпорядження, прийняте Кабміном на засіданні 5 вересня 2018 року. Згідно з ним, вже менш ніж через місяць, а саме з 5 жовтня, розпочнуться комплексні перевірки підприємців з метою «детінізації ринку праці та вдосконалення контролю за оформленням трудових відносин з найманими працівниками», – розповідає адвокат, управляючий партнер АО “КФ”ДОМІНАНТА”  Віталій ГРИЦИК. 

Виявляти порушників доручили Державній службі з питань праці, податкової, Пенсійному Фонду, іншим центральним органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування і навіть Національної поліції України. Окрім того, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади доручається переглянути власні нормативно-правові акти та внести в них зміни з метою посилення контролю за оформленням трудових відносин з найманими працівниками при реалізації наданих повноважень.

Також, центральним органам влади доручено щомісяця до 10-го числа подавати в Держслужбу з питань праці інформацію про проведену роботу для подальшого узагальнення та передачі в Кабмін.

Розпорядження передбачає, що протягом місяця з дня його прийняття і до початку проведення перевірок перераховані вище органи повинні будуть проводити інформаційно-роз’яснювальну кампанію про заплановані заходи і про неприпустимість допуску до роботи найманих працівників без оформлення з ними трудових відносин.

Скільки державі буде коштувати проведення такої «роз’яснювальної роботи» – питання, звичайно, риторичне.

І так, першими під підозру потрапляють підприємства з мінімізацією кількості працюючих і фонду оплати праці.

Тобто при виборі об’єкта перевірки контролюючі органи будуть враховувати вид і обсяг діяльності підприємства, чи було розширення діяльності, який валовий дохід, кількість площ оброблюваних сільгоспугідь, кількість ліцензій, касових апаратів тощо. Також під підозру потраплять суб’єкти господарювання, у яких всі робітники постійно оформлені на мінімальну заробітну плату, оскільки уряд вже давно вимагає від підприємців офіційної виплати працівникам не «мінімалки», а середньої заробітної плати по Україні.

Зацікавлять перевіряючих також підприємці, які укладають цивільно-правові договори з працівниками або працюють в умовах неповної зайнятості.

На підставі акта перевірки Держпраці або акта документальної виїзної перевірки податкової, в ході якої виявлено порушення законодавства про працю, на юридичну особу або фізичну особу-підприємця накладаються штрафи, розміри яких вражають.

Так, за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час в разі фактичного виконання роботи повний робочий час, встановлений на підприємстві, виплата заробітної плати (винагороди) без нарахування і сплати єдиного соціального внеску та податків – 111 690 грн за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.

Порушення термінів виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, більш ніж за один місяць або виплата їх не в повному обсязі – 11 169 грн.

Недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці (наприклад, несплата за роботу в нічний час, роботу у вихідний або святковий день, понаднормову роботу та ін.) – 37 230 грн. за кожного працівника.

Недопуск до проведення перевірки або створення перешкод у її проведенні – 11 169 грн.

Недопуск до проведення перевірки з питань виявлення таких порушень, як: фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту); оформлення працівника на неповний робочий час в разі фактичного виконання роботи повний робочий час, встановлений на підприємстві; виплата заробітної плати (винагороди) без нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків – 372 300 грн.

Не сплачений добровільно штраф стягується в примусовому порядку органами виконавчої служби.

Безумовно, держава повинна боротися з порушенням трудових прав людини і стежити за дотриманням роботодавцями норм трудового законодавства. Але при цьому для бізнесу повинні створюватися відповідні умови, які стимулювали б його до належного оформлення трудових відносин з працівниками, а не тільки залякування величезними штрафами. Накладення таких непомірних санкцій є нічим іншим як тиском на підприємців. Для представників малого та середнього бізнесу стягнення цих сум може призвести до припинення їх комерційної діяльності взагалі. Тому, з урахуванням майбутніх комплексних перевірок, в першу чергу необхідно провести аудит правильності та повноти оформлення трудових відносин у Вашій організації, а також забезпечити себе кваліфікованою юридичною допомогою.

За матеріалами Протоколу

 

Коментарі