У яких напрямках слід розвиватись державі, аби догодити бізнесу

Про пріоритетні напрямки розвитку держави, які б покращили становище бізнесу, розмірковує екс-заступник Міністра юстиції Павло МОРОЗ. 

Декілька тижнів тому були оприлюднені результати світового рейтингу Doing Business 2019, де Україна зайняла 71 місце серед 190 країн світу. Цей рейтинг підготував Світовий банк, і в ньому з року в рік визначається легкість ведення бізнесу в 190 країнах світу.

Згідно з цьогорічним звітом, Україна займає 71 місце серед 190 країн світу (між Киргизією і Грецією), що на 5 позицій вище в порівнянні з рейтингом 2018 року. За останній рік показник України в номінації «міжнародна торгівля» піднявся на 41 пункт, в частині виконання контрактів – на 25 пунктів.

З 2014 року найбільшого прогресу Україна досягла у категоріях оподаткування – з плюсом в 110 пунктів, міжнародна торгівля – плюс 70 сходинок, а в захисті інвесторів ми додали 56 пунктів. А за 2014-2018 роки Україна піднялася в рейтингу на 24 позиції.

У легкості отримання дозволів на будівництво сьогодні Україна займає 30 місце у світі. Виглядає досить непогано та прогресивно.

Але сьогодні поговоримо про ті сфери і галузі, в яких ми не досягли успіху, ті напрямки, які потребують доопрацювань. Бо саме вони, на думку представників бізнес-спільноти, гальмують не тільки розвиток існуючого бізнесу, а й створюють проблеми та перепони для нових бізнес-проектів і залучення інвестицій.

Зокрема давайте поглянемо на скарги, які отримала Рада бізнес-омбудсмена. Так, якщо дивитися на кількісний показник, то ми бачимо зниження кількості скарг, які отримала Рада. Наприклад, в третьому кварталі від представників бізнесу надійшло 308 скарг, що на чверть менше ніж у другому і в половину менше ніж у першому кварталі.

Але нам важлива не суха статистика і показники. У цьому питанні важливі саме питання, з якими бізнес звертався про допомогу. Звісно, що у ТОПі були податкові проблеми, проблеми з правоохоронними органами, митниця, ОМС та дії регуляторів ринку.

Податкові проблеми

Податкові проблеми – це про вічне та наболіле. Цього року, починаючи ще з січня, бізнес будь-якого у мав проблеми з податковими накладними. Проте, на щастя, ситуація покращилась після змін, внесених у систему, і ближче до весни питання реєстрації податкових накладних вирішилося. Далі – податкові перевірки. Без них теж, на жаль, нікуди не дінешся. Але цього року ситуація виявилась кращою, незважаючи на окремі випадки.

Але все ж основними недоліками, притаманними нинішній податковій системі України, лишаються: великий податковий тягар, численні «лазівки» і податкові пільги, складність і непрозорість податкового регулювання, високі адміністративні витрати при зборі податків.

І одна з найболючіших проблем сьогодення для бізнесу в Україні — невідпрацьованість і неузгодженість податкового законодавства, яке визначає склад податкової системи та механізм визначення і сплати податків. Ці проблеми, до речі, теж повпливали на наші результати у світовому рейтингу Doing Business 2019.

Інший проблемний напрямок – це взаємодія з правоохоронцями. Хоча у Раді бізнес-омбудсмена заявляють, що кількість скарг зменшилась, але варто розуміти, що не через дії держави, якісь новаторські підходи, а просто через бездіяльність правоохоронців. Хоча ті скарги, що стосувались порушень процесуальних норм по вже відкритим справам, навпаки, збільшилась.

Але наразі ми маємо вже прийнятий закон «Маски-шоу стоп 2», який за обіцянками уряду допоможе вирішити глобальні проблеми, які існують між бізнесом і правоохоронцями роками. Цей закон покликаний унеможливити тиск на бізнес з боку слідчих органів, а також забезпечити покарання за перевищення службових повноважень.

Суть закону полягає у двох ключових тезах:

  • перша – слідчі, прокурори та судді будуть нести персональну матеріальну відповідальність за порушення прав бізнесменів;
  • друга – з’явиться можливість закривати кримінальні справи у разі перевищення термінів досудового слідства стане більше.

Але як швидко запрацюють нові правила, чи стануть вони реально ефективним і дієвим методом у протидії правоохоронному свавіллю в Україні, ще не відомо. Мабуть, стане відомо не раніше ніж через рік.

Що стосується митниці – то ці питання більш-менш поки що вдалося владнати за допомогою «єдиного вікна». «Єдине вікно» спрощує процедури при митному оформленні товарів. Тобто держоргани, які видають дозвільні документи на митне оформлення, відтепер зобов’язані подати їх в електронному вигляді в державну інформаційну систему «Єдине вікно міжнародної торгівлі». Мова йде про фіто санітарів, ветеринарів, екологів, радіологів та інших контролерів. Натомість органи доходів і зборів не можуть вимагати від декларанта дозвільних документів у паперовому вигляді, якщо згідно із законом вони мали бути в системі «єдине вікно».

Ця система суттєво допомагає підприємцям та бізнесу, особливо експортному. Тож скарг цьогоріч і справді було менше, особливо з третього кварталу, коли вже запрацював пілотний проект.

Ще бізнес скаржиться на органи місцевого самоврядування, державні підприємства, які не надають якісні послуги, скаржаться на виконавчі органи, хоча вони не є правоохоронними органами, але деколи з ними виникають ті самі проблеми.

Навіщо усе все? Звісно, що не для того, аби розповісти, як все погано. Навпаки, показати прогрес, навіть якщо він у деяких галузях і мінімальний.

За матеріалами investgazeta.ua

Коментарі

kazmetal l.com