ДИСКУСІЙНО: Соціальний діалог… В морг чи в реанімацію?
Національній тристоронній соціальній економічній раді в морг чи в реанімацію? Таке питання піднімає віце-президент Конфедерації роботодавців України Олексій МІРОШНИЧЕНКО.
Здавалося такий національний орган, який саме сьогодні повинен стати майданчиком для обговорення і прийняття найбільш важливих і складних соціальний рішень в державі і бути в центрі всіх подій і обговорень – натомість знаходиться в стагнації і на межі доцільності свого існування.
А його існування, до речі, передбачено спеціальним законом і виділяється, хоч і не значне, але фінансування з державного бюджету, точніше з коштів платників податків.
Так в морг чи можлива реанімація НТСЕР?
Спробую прописати план лікування, спираючись на свій досвід знання історії цієї хвороби.
Перше. Кардинально змінити склад і вивести державну/урядову складову з НТСЕР ввівши туди представників громадянського суспільства і кардинально переглянути принципи формування/делегування представників від всіх сторін/груп.
Друге. Президент України не повинен підтверджувати повноваження головуючого своїм Указом, тому що це нівелює незалежність і самоврядність Ради.
Третє. Фінансування Секретаріату передбачати напряму з держбюджету (а не як сьогодні через ДУС і НСПП) за принципом, як сьогодні повинно фінансуватися суспільне мовлення. Тобто «прив’язати» до умовного 0,05 % від загального фонду Державного бюджету.
Четверте і мабуть саме важливе. Законодавчо змінити назву НТСЕР і головне законодавчо посилити цю інституцію і її функціонал. За приклад можливо брати Європейський соціально-економічний комітет (EESC) чи Економічну, соціальну і екологічну Раду Франції (CESE). До речі, в обох цих прикладах, як і в деяких країнах ЄС і не тільки, існування аналогічних рад передбачено Конституціями країн і Договором про створення ЄС.
Про основні функції майбутньої Соціальної і Економічної Ради (СЕР -назва умовна). Парламент і Уряд повинні/зобов’язані направляти на обговорення і експертизу в цю Раду найбільш важливі свої законопроекти і проекти постанов. І тільки потім виносити їх на ухвалення.
До речі, так працюють всі аналогічні ради. Європейський парламент і Єврокомісія більш ніж в 90 % погоджуються з висновками чи рекомендаціями ЄСЕК.
Майбутня СЕР повинна стати свого роду «містком» з двостороннім рухом між громадянами і владою.
Чи готова влада і громадянське суспільство до створення і повноцінного існування СЕР в Україні? Чи зацікавлені урядовці і парламентарії в існуванні фахової і авторитетної СЕР з відповідними законодавчими повноваженнями?
Я по складу свого характеру оптиміст, але щось мені підказує, що ліфт з нашим хворим застряг між реанімацією і моргом..
Можливо в цій лікарні світло вимкнули?