Регуляторна служба заспокоїла бізнес

31 грудня завершується дія положень Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», які протягом двох років накладали мораторій на перевірки бізнесу державними контролюючими органами. Однак боятися, що в країні відразу ж почнеться неабиякий тиск на бізнес, не варто. На цьому наголосила Голова ДРС Ксенія ЛЯПІНА в межах круглого столу «Мораторій на перевірки бізнесу закінчується, що далі?».

«Мораторій на перевірки бізнесу закінчується, але це не означає, що почнеться хаос чи вакханалія. Це буде початком впорядкування відносин бізнесу та державних органів у європейський спосіб. Ми будемо просити громадськість допомагати нам моніторити систему державного нагляду та контролю, а також розглядати скарги бізнесу щодо порушення процедур проведення перевірок», – зазначила Ксенія Ляпіна.


За її словами, до ДРС надходять сотні звернень від підприємців, насамперед – представників малого бізнесу, які дуже схвильовані тим, чого очікувати. Адже нерідко трапляються випадки накладання контролюючими органами неадекватних, здатних знищити бізнес штрафів за надумані порушення, або такі, що зроблені помилково та можуть бути усунені.

«Неврегульованого процесу контролю і нагляду наша служба не допустить. Порядок проведення перевірок передбачений законом про державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності. Цей закон досить ретельно прописує і балансує процедуру щодо прав, обов’язків та інтересів всіх сторін», – підкреслила Голова ДРС.

Кожен контролюючий орган не може діяти спонтанно. Існують визначені законом правила та обмеження. З іншого боку, і в підприємця є свої права, зокрема – право відмовитися від проведення незаконної перевірки.

Суб’єкт господарювання повинен знати, що у нього є права (ст. 10 Закону “Про державний нагляд та контроль”), зокрема:

  • не допускати посадових осіб органу державного нагляду та контролю до здійснення нагляду (контролю);
  • вимагати припинення здійснення заходу державного нагляду (контролю);
  • звернутися до відповідного центрального органу виконавчої влади або до суду щодо оскарження рішень органів державного нагляду (контролю);
  • оскаржити до ДРС недотримання вимог Закону про державний нагляд та контроль в частині здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності;
  •  контролювати діяльність органів державного нагляду через пілотний модуль ІАС ДНК, створений Офісом ефективного регулювання (BRDO).

Представники правоохоронних органів не мають права здійснювати перевірки і бути включеними до складу комісії інших органів контролю. Рішення слідчого не є підставою для проведення позапланової перевірки.

Як відомо, існують планові та позапланові заходи контролю. Всі плани попередньо утверджуються та публікуються. З нового року вони будуть доступні на сайті Державної регуляторної служби України, а також на пілотному “Інспекційному порталі“, створеному Офісом ефективного регулювання – незалежним експертно-аналітичним центром, що фінансується Європейським Союзом. Очікується, що портал повністю замінить паперову тяганину і стане повноцінним самостійним інструментом в системі державного нагляду і контролю для чіткого планування заходів та оцінки ризиків бізнесу. Сьогодні наІнспекційному порталі” 27 органів вже оприлюднюють інформацію про свої перевірки плани та результати.

Процедури, обов’язкові для органів державного нагляду та контролю при планових перевірках:

  • наявність річного плану;
  • критерії ризику, які впливають на періодичність проведення перевірок;
  • періодичність проведення перевірок;
  • попереднє письмове повідомлення суб’єкта господарювання про проведення перевірки;
  • перелік питань, які можуть бути перевірені;
  • уніфікована форма акту;
  • обмеження тривалості проведення перевірки.

Процедури, обов’язкові для органів державного нагляду та контролю при позапланових перевірках:

  • проведення заходів державного нагляду (контролю) виключно з встановлених Законом підстав;
  • у разі проведення заходу державного нагляду (контролю) за зверненням фізичної особи – наявність погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю);
  • обмеження кола питань, що можуть бути перевірені: виключно ті, які стали підставою для проведення заходу державного нагляду (контролю);
  • у разі проведення заходу державного нагляду (контролю) з перевірки ліцензійних вимог – наявність погодження ДРС;
  • заборона проведення повторного заходу з тих самих підстав;
  • обов’язковість надання для ознайомлення підстав проведення заходу (зокрема – звернення фізичної особи, якщо захід здійснюється за таким зверненням);
  • уніфікована форма акту;
  • обмеження тривалості проведення перевірки.

Крім того, Ксенія Ляпіна звернула увагу на те, що ніякий плановий контроль без затверджених критеріїв ризику неможливий. Бізнес також повинен бути офіційно попереджений про планову перевірку. Це потрібно, насамперед, для того, щоб бізнес міг зробити самоконтроль.

Контролюючим органом заздалегідь складається перелік питань, який може бути перевірений, і уніфікована форма акту. Це основні параметри, за якими бізнес самостійно може проконтролювати себе на відповідність усім вимогам, адже він розуміє тепер, що саме цікавитиме перевіряючих. Позапланові перевірки, хоч і відбуваються за ініціативою сторонніх осіб, також повинні мати чіткі підстави. Наприклад, Верховний суд встановив, що рішення слідчого або прокурора не є підставами для проведення позапланової перевірки, тому що вони не передбачені законом.

Ксенія Ляпіна також повідомила, що у разі неадекватних дій представників контролюючих органів, непотрібно боятися оскаржити їхні дії в апеляційних комісіях центральних органів виконавчої влади, в компетенції яких знаходиться управління тією чи іншою контролюючою інстанцією, а також звертатися до ДРС та суду.

«Наша служба розглядає всі заяви. Єдиний нюанс – вона не може скасувати рішення контролюючого органу. Але висновок ДРС може використовуватися в суді, як доказ », – зазначила Ксенія Ляпіна.
Також вона нагадала про необхідність самопідтримки підприємців. Наприклад, щоб контролери не виходили за межі своєї компетенції, до перевірок можна залучати третіх осіб, наприклад, представників громадських професійних об’єднань або адвокатів. Таким чином, активність підприємців, публічність і прозорість процесу не дозволять перетворити перевірки бізнесу в кошмар.

Презентації можна переглянути за посиланням.

Фото: www.drs.gov.ua

Коментарі

kazmetal l.com