Індустріальні парки: промисловий прорив чи офшоризація України?
Минулого тижня парламент ухвалив проекту закону «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо розвитку вітчизняного виробництва шляхом стимулювання залучення інвестицій в реальний сектор економіки через індустріальні парки» в першому читанні.
Спеціалісти оцінюють переваги та виклики, пов’язані із запровадженням індустріальних парків в Україні.
Сьогодні з України в офшори виводиться від 8 до 12 мільярдів доларів США. Для того, щоб цбю ситуацію виправити, для того щоб створити в Україні стимули для створення нових виробничих потужностей, для розвитку виробництва, для залучення інвестицій, ми запропопонували пакет ситумулів для нових виробництв, щоб хочаб трохи вирівнятись в умовах конкуренції з іншии країнами. Ці законопроекти передбачають тимчасові податкові стимули виключно для нових виробництв. Це означає, що жодне існуюче підприємство не може зааскуватися під індустріальний парк. Немає навіть потенційного ризику вимивання податкової бази. Цей механізм дозволить залучити масштабні інвестиції, створити нові робочі місця, наповнити місцеві бюджети і державний бюджет. Цей досвід повністю відповідає європейській практиці. Ми зробили висновки з тих помилок, які були у нас та в інших країнах у цьому питанні, і передбачили механізм, закон, який розповсюджується виключно на виробничі види діяльності, виключно на нові інвестиції, який містить жорсткі критерії для інвесторів, які підпадають під його дію, це профільні види діяльності (виробництво, науково-дослідна діяльність, діяльність в сфері ІТ), мінімальна заробітна платня в індустріальноу парку має бути мінімум три мінімальних заробітних платні. Податкові стимули, які ми передбачили: тичасове звільнення від податку на прибуток, розтрочка імпортного ПДВ на ввезення виробничого обладнання, зауважу, що це не розповсюджується на ввезення сировини, звільнення від імпортного мита на обладнання виробниче, яке використовується в парках. Для України — це суттєвий крок вперед у створенні інвестиційно привабливих умов. Немає жодного ризику монополізації, оскільки не Верховна Рада буде створювати індустріальні парки, а місцева влада.
Віктор Пинзеник, Народний депутат України: Ми розглядали закон, по-суті, про створення офшорів в Україні. Офшори — це місце, де податків немає, або вони менші. І це можливо, якщо є статус індустріальних парків. Про розвиток інвестиційного клімату не можна говорити в умовах, коли один сплачує податки, а інший — ні. Про який інвестиційний клімат ви говорите, коли можна в такий спосіб знищити будь-якого інвестора. Конкуренція відбувається в площині — національний продукт та імпорт. В силу технологій не може бути розстрочене збирання ПДВ відносно національного продукту, але це не стосується імпорту. Як може вижити українська економіка, якщо, по-суті, імпортний товар дотується? Це унікальна мрія українського чиновника — звільнити когось від податків. У 2005 році уряд скасував функціонування всіх вільних зон і митні надходження збільшилися в два рази. Запропонований закон призведе до величезних втрат бюджету.
Денис Бугай, Президент Ассоциации юристов Украины. Адвокат, партнер ЮК «Ващенко, Бугай и партнеры»
Ми в Україні звикли до наступного: якщо створюється якась пільга, то ця пільга починає використовуватися не за призначенням, зокрема, для зниження податкового навантаження. Вся історія спецзон, що створювалися в Україні це підтвержджує. Один уряд відкриває спецзони, новий уряд приходить — закриває. Я не впевнений, що ідея створення спецзони буде підтриана МВФ, Європейськими інституціями. Знаючи досвід України, вони навряд чи будуть у захваті від такої пропозиції.
Сергій Будкін, інвестбанкір, співзасновник FinPoint:
Ми говоримо про певний вид спеціальних економічних зон. Чи мають вони право на існування? Теоретично, так. Практично, вони мали дуже негативну історію втілення в Україні. Втім, варто розуміти, що мається на увазі під індустріальни парком. Якщо мова йде по підготовлений майданчик для запуску виробництва та податкові пільги, це одне. Якщо йдеться про відгороджену ділянку землі, на якій діють пільги — це, вибачайте, нікому не цікаво. В данному випадку, головне, — інфраструктура, а не обіцянка «тут податки плятять, а там ні».
Наразі, законопроектом, прийнятим Радою у першому читанні пропонується внести наступні зміни до Податкового кодексу України, зокрема:
— визначити виключний перелік критеріїв до учасників індустріальних парків, що мають право на застосування стимулюючих особливостей оподаткування (мінімальна кількість робочих місць, види діяльності, середня заробітна плата по підприємству);
— встановити терміном на 10 років особливості оподаткування податком на прибуток учасників індустріальних парків (перші п’ять років за 0% ставкою, наступні п’ять років за ставкою вдвічі меншою за базову (сьогодні 9%);
— надати можливість розстрочення строком на 5 років сум податку на додану вартість щодо операцій з ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту устаткування, обладнання та комплектуючих до них, матеріалів резидентами індустріальних парків, якщо такі товари використовуються ними для облаштування таких індустріальних парків або для здійснення господарської діяльності у їх межах;
— передбачити можливість органів місцевого самоврядування встановлювати пільги та знижені ставки зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, земельного податку за земельні ділянки та орендної плати за користування земельною ділянкою державної чи комунальної власності, на якій створено індустріальний парк, для резидентів індустріальних парків.