Ініціативний бізнес отримає підтримку від ПРООН

Share Button

Минулого року Програма розвитку ООН (ПРООН) оголосила конкурс грантів для підтримки підприємців та малого бізнесу серед переселенців ряду регіонів України, а також місцевого населення Донецької та Луганської областей. Цього року проект підтримки та поновлення підприємництва був продовжений. Про основні підсумки цього вектора діяльності ПРООН в Україні розповідає Руслан Федоров, керівник проектного офісу ПРООН у м. Краматорськ

– Чому було прийнято рішення в минулому році розпочати проект по підтримці підприємців з числа переселенців?

– На сьогоднішній день в Україні 1,8 млн внутрішніх переселенців, що становить 3% населення країни. Одна з найпоширеніших проблем серед переселенців – це пошук роботи та працевлаштування. ПРООН підтримує ініціативи, спрямовані на створення нових робочих місць, розвиток підприємництва та місцевої економіки, зокрема на Донбасі. Саме тому конкурс бізнес-грантів ПРООН проходив як серед переселенців, які проживають в Дніпропетровській, Донецькій, Запорізькій, Київській, Луганській, Одеській, Полтавській і Харківській областях, так і серед місцевого населення Донеччини.

– Скільки заявок було отримано, який з регіонів показав найбільшу активність?

– Всього надійшло 2218 заявок на участь в минулорічному конкурсі бізнес-грантів ПРООН. Найбільшу активність показала Донецька область. У підсумку, по всій Україні було підтримано 248 бізнесів і стартапів (127 – чоловіків, 121 – жінок) на загальну суму в 1,6 мільйона доларів США.

– Яка зі сфер діяльності виявилася найбільш популярною, де було найбільше бізнес-планів?

– Найбільше бізнес-проектів було реалізовано в сферах виробництва та обробної промисловості – 68 бізнес-проектів (серед них 23 у сфері виробництва продуктів харчування, 11 у сфері виробництва та шиття одягу). Були також популярні бізнес-проекти в сферах торгівлі та сільськогосподарського виробництва, туристичної та розважальної сферах (ігрові кімнати тощо), у сфері надання перукарських та інших послуг салонів краси, в сферах надання ремонтних та будівельних послуг, у сферах автосервісу та освіти.

– Як проходив відбір переможців конкурсу, кому віддавалася перевага, які найпоширеніші помилки були серед надісланих документів?

– Відбір проходив у два етапи: 1) оцінка поданої заявки за технічними критеріями конкурсу, тобто на наявність усіх необхідних документів; 2) оцінка бізнес-планів професійними незалежними експертами з бізнес-планування.

Перевага віддавалася тим бізнес-планам, які демонстрували високий потенціал і довгострокові перспективи отримання прибутку, мали реалістичні ринкові показники, а також передбачали створення умов самозайнятості або створення додаткових робочих місць.

Багато заявок відкланяли саме з технічних причин, тобто учасники не надали повний пакет документів, необхідний за умовами конкурсу. Також часто бізнес-плани були недостатньо ретельно продумані.

-Скільки відібрали переможців всього по Україні, скільки з них по Донецькій та Луганській областях? Яка частка з них переселенців, яка – місцевого населення?

– Всього було підтримано 248 підприємців та стартапів у восьми областях України. В  Донецькій області грант отримали 92 людини, в Луганській – 38. Співвідношення місцевого населення та переселенців в цих регіонах приблизно 50 на 50.

– Яка була найбільш безглузда бізнес-ідея, яку підтримали і сама безглузда, яку не підтримали?

– Бізнес-плани аналізували незалежні оцінні комітети, тому я не володію інформацією про бізнес-ідеї, які були відібрані оціночними комітетами. Що стосується підтриманих бізнес-ідей, то послуга або товар не можуть бути безглуздими, якщо на них є попит.

Окремо слід відзначити, що ПРООН підготувала дослідження по визначенню затребуваних ринкових секторів, щоб допомогти переселенцям і місцевому населенню Донецької та Луганської областей визначитися з бізнес-ідеєю для розвитку власної справи.

– Як здійснювалася виплата гранту (про які суми йдеться) і подальший контроль за використанням коштів? Як часто моніторять підприємців, які відновили свою діяльність завдяки отриманому гранту? Чи були випадки, коли переможці гроші отримували, звіт оформляли, а потім припиняли свою діяльність?

– Грант варіювався від 75 тис. до 225 тис. гривень. Складався договір на надання гранту між підрядником ПРООН та одержувачем гранту. Грант перераховувався двома траншами. Перший транш – аванс в 75% від суми гранту на придбання обладнання, наприклад. Другий транш у 25% – після затвердження звіту про використані кошти. Моніторинг проводився протягом перших 45 днів, які, за умовами контракту, відводилися на запуск бізнесу. Були поодинокі випадки, коли переможці отримали грант, але добровільно вирішили повернути кошти ПРООН з тих чи інших причин.

Зараз ми спостерігаємо чимало історій успіху, коли бізнес-грант ПРООН допоміг переселенцям адаптуватися на новому місці проживання та реалізувати мрію про створення власної справи.

-Хто з донорів першим відгукнувся на проект ПРООН з підтримки малого бізнесу і чому? Перша хвиля в минулому році – це були гроші тільки японського уряду або також інших країн?

– Конкурс бізнес-грантів у2015 році реалізувався ПРООН за фінансової підтримки уряду Японії в рамках зобов’язань Прем’єр-Міністра Японії Сіндзо Абе про надання допомоги Східній Україні, про що було оголошено на засіданні Генеральної Асамблеї ООН у вересні 2014 року.

– Чому в цьому році вирішили продовжити проект? Які країни-донори беруть участь в проекті на цей раз?

– Питання пошуку роботи та працевлаштування серед переселенців й досі стоїть дуже гостро. Минулорічний конкурс показав величезний попит та успіх. В результаті підтримки 248 бізнесів і стартапів було створено 868 нових робочих місць у 8 областях України.

У цьому році конкурс бізнес-грантів фінансується урядами Великобританії, Польщі, Чехії та Японії. Розмір гранту варіюється від 50 тис. До 200 тис. Гривень на загальний бюджет в 1,4 мільйона доларів США.

-Які головні уроки виявив торішній конкурс для недопущення помилок і проблем в цьому році?

– У минулому конкурсі на реалізацію бізнес-плану відводилося 45 днів. Практика показала, що це достатньо стислий термін для старту бізнесу, бо одержувачі гранту стикалися з затримками по отриманню  різного виду адміністративних послуг (відкриття банківського рахунку в банку, напр.). Цього року ми подовжили термін реалізації бізнес-плану до 60 днів.

– Цього разу критерії участі та відбору виявилися жорсткішими, з чим це пов’язано?

– У торішньому конкурсі не було можливості попередньо оцінити одержувача гранту перед підписанням контракту. Це призводило до подальших проблем якісного управління наданим грантом, оскільки одержувач не володів необхідними компетенціями, не був готовий реалізувати бізнес-план належним чином. Тому в новому конкурсі ми ввели додатковий етап оцінки бізнес-плану – презентацію бізнес-ідеї перед конкурсною комісією.

– Скільки заявок були прийняті, яку активність продемонстрували Донецька та Луганська області?

-Цього року надійшло 1894 заявки на участь в конкурсі бізнес-грантів ПРООН. З Донецької, Київської та Луганської областей надійшло найбільше заявок. Донецька – 664 заявки, Київська – 433, Луганська – 346.

-Які бізнес-ідеї виявилися на цей раз популярними?

– Оцінка бізнес-планів ще триває. Поки не проводився аналіз популярних напрямків.

– Який механізм та термін відбору переможців?

Процедура оцінки бізнес-плану включає три етапи: 1) оцінка поданої заявки за технічними критеріями конкурсу, тобто на наявність усіх необхідних документів; 2) оцінка бізнес-планів професійними незалежними експертами з бізнес-планування; 3) захист бізнес-планів учасниками конкурсу, які набрали мінімальну кількість балів в результаті оцінки експертами, перед конкурсною комісією. Термін відбору переможців конкурсу – жовтень 2016 року.

Джерело: rbn.cc

Коментарі